Skrivandet som verktyg

Att leva helhjärtat / Permalink / 1

Att skriva har alltid varit en viktig del av mitt liv. Jag är aldrig så närvarande som i den stund då jag sätter mig ner med en penna och min skrivbok. Det gör något med mig, när tankar och känslor sätts på pränt och kan läsas. Då ser jag plötsligt in i mig själv och får klarhet kring varför saker och ting är som de är. För några år sen gjorde jag mitt livs viktigaste resa i mig själv och det var tack vare skrivandet jag kunde komma vidare från saker som hade skavt i många, många år. Jag skriver för att bearbeta, för att fördjupa mina värderingar och för att bli mer rotad i den jag är. Och jag skriver för att fånga in tiden som annars springer ifrån mig.

Jag hade en blogg för några år sen där jag bl.a. skrev om enkelhet, sårbarhet och att leva helhjärtat. Sedan försvann intresset av att skriva öppet så att andra kunde läsa. Men nu har jag kommit till insikt med att jag behöver en plattform där jag kan få dela mina tankar om det som jag tycker är viktigt och som det också råder brist på i vår tid - mod (och tillåtelsen) att leva enkelt och vara sårbar. Enkelhet och sårbarhet – två stora ord som varit livsviktiga för mig i tio år.

Det var för tio år sen jag och min man tillbringade vår första månad i Tanzania och vi tvingades omvärdera allt vi förut trott var viktigt. Och kort därefter förstod jag att jag var högkänslig, vilket gjorde att jag äntligen vågade leva utifrån min sårbarhet istället för att bekämpa den.

Men som sagt, det har gått tio år sen dess och på sistone har jag märkt att jag allt för ofta påverkas av saker som gör mer skada än nytta för mitt psykiska välmående. Därför behöver jag ta upp skrivandet kring dessa ämnen igen. För att återigen påminna mig själv om vad som är viktigt, på riktigt. Och kan jag genom mina ord vara en liten, liten röst för den som längtar efter något bortom jakten på det mest imponerande instagram-flödet, så skulle jag blir väldigt glad. 

Även om det är roligt och finns många positiva saker med sociala medier så tror jag tyvärr att allt för många förlorar sig själva i en förljugen verklighet där det inte längre finns någon integritet. Min stora önskan är att få bidra till att andra kan hitta sin egen, innersta röst. Skrivandet är mitt verktyg till att kunna påverka och kanske göra skillnad. Hoppas du vill ta del av mitt skrivande!

-     N.A.

 

#1 - - Anonym:

Natalie, det är verkligen ett viktigt ämne som du brinner för, och som vi är många som skulle må bra av att ta till oss! Läser med intresse det du skriver 😊

Svar: Tack kära du! Det värmer! 🤗
natalieskriver.blogg.se

Till top